opick-rapuh

Monday 9 April 2012

Cara Memasak Mee Goreng Udang

Rutin pagi saya setiap hari adalah menyediakan sarapan…. biasanya saya hanya menyediakan sarapan simple dan ringan sahaja untuk keluarga… tapi hari ni teringin pulak nak bersarapan berat sedikit!. Mee goreng udang adalah mee favorite saya. saya selalu membuatnya untuk makan malam… tatkala agak malas nak makan nasi….. Mee goreng udang ni sangat sesuai di buat mee basah atau kering! kalau ingin membuat mee basah lebihkan sedikit stok udangnya…. Kalau nak mencuba saya sertakan kat bawah ye…. selamat mencuba……………….
Resepi Mee Goreng Udang
1 bungkus mee kuning
200 g udang
3 biji bawang merah
4 ulas bawang putih
3-5 biji cili padi
2 sudu besar sos tiram
2 sudu besar sos cili
2 sudu besar kicap manis
1 mangkuk tauge
1 mangkuk stok udang
daun bawang
minyak untuk menumis
Cara penyediaan
1. Udang di buang kepala dan kulitnya. Kepala udang di tumbuk kasar kemudian campurkan 1 mangkuk air. Tapis dan ambil air udang ini untuk dijadikan stok udang.
2. Tumis bawang putih, bawang merah, cili padi yang telah ditumbuk hingga wangi.
3. Masukkan semua sos tiram, sos cili,  kicap manis dan udang. Kacau seketika kemudian stock udang.
4. Bila kuah mendidih masukkan mee kuning, sesuaikan rasa dan last sekali masukkan tauge.
5. kacau seketika, taburkan daun bawang dan bolehlah dihidangkan.
Posted By:Potret Cinta
Copy By:Nur Fatihah.

No comments:

Post a Comment