opick-rapuh

Monday 9 April 2012

Mula2 plan nak masak nasi beriani….. tapi at last tukar pulak masak nasi carrot sebab nak habiskan stok karot dalam peti sejuk saya… Try cari resepi kat google jumpa pula resepi dari kak liza ni!!! Sedap sangat rupanya nasi karrot ni!!! Buat sekali rasa tak puas makan!!! Tapi saya ubah suai sket resepi ni dengan letak air rebusan tulang2 ayam…  nak bagi lebih power lagi!!! Untuk lauknya saya masak Ayam Panggang Yogurt berempah dan Acar karot tomato. Fuhhh!!! Gerrenti nak buat lagi!!!!
Resepi Nasi Carrot ( sumber : Chef Hanieliza )
Bahan2nya
6 cawan beras bathmati….basuh dan toskan
2 cawan carrot ( potong dadu kecil) – saya parut kasar-kasar.
1/2 cawan susu cair
8 cawan air – saya letak air rebusan isi dan tulang2 ayam
1 kiub ayam knorr – saya guna 1 sudu besar stock ayam maggie dalam botol
1 sudu kecil gula
garam
Bahan Tumis
2 sudu besar rempah kurma – saya guna rempah beriani
5 ulas bawang merah – mayang @ tumbuk kasar
3 ulas bawang putih –  mayang halus atau tumbuk kasar
2 cm halia -mayang
3 sudu besar minyak sapi
2 cm kulit kayu manis
2 kuntum bungka lawang
5 biji bunga cengkih
2 biji buah pelaga
1 tangkai daun ketumbar…..mayang
daun pandan……..simpulkan
Cara
1. Panaskan minyak sapi dalam periuk Rice Cooker dan masukkan bahan tumis,bawang & halia yg dimayang dan daun pandan.
2. Bila dah wangi masukkan rempah kurma/beriani. Biarkan naik minyak.
3. Masukkan air, garam, gula, kiub ayam knorr dan susu cair. Biarkan mendideh.
4. Masukkan beras, carrot dadu dan daun ketumbar.
5. Alihkan periuk kedalam Rice Cooker dan biarkan masak saperti nasi biasa.
6. Hidangkan dengan ayam bakar, sup dan salad sayur. Saya hidang dengan ayam bakar yogurt dan acar karot.
Posted BY:Potret Cinta
Copy By:Nur Fatimah

No comments:

Post a Comment